Monday, December 8, 2008

MUHASABAH DIRI

MENGENAL DIRI

Firman Allah SWT yang bermaksud:

Tidakkah Aku ini Tuhan engkau? Mereka menjawab bahkan?


Atau dalam versi lain diterjemahkan sebagai:

"Bukankah Aku Tuhan kamu". Mereka berkata: "Betul, kami menyaksikan."

(Surah Al-A’raf : 172)

Walau apa pun terjemahan yang dilakukan, namun intisari maknanya tetap sama. Sesungguhnya dalam persoalan ini kita akan kembali kepada fitrah, maka selama mana seseorang itu mengenali dirinya maka akan selama itu lah kehidupannya tidak akan tersasar daripada landasan. Mereka akan sentiasa berada di dalam lingkungan keredaan dan kerahmatan Illahi.

Bagi menepati natijah kejadian manusia ini kita akan sering bertanya kepada diri. SIAPAKAH KITA? DARI MANA KITA, DAN AKAN KE MANA KITA? Persoalan ini jika dihayati dan ditelusuri akan maknanya yang tersirat dan tersurat kita akan sentiasa berada dalam keinsafan kerana kita sebagai baka anak Adam a.s tidak akan berkesudahan dengan fasa kematian untuk menepati janji Allah SWT bahawa setiap yang hidup itu akan merasai kematian. Nah, kalau itulah premis kita dalam soal hakikat ini mengapa harus kita gusarkan lagi pemikiran kita.

Kita haruslah sentiasa melihat cermin hati kerana orang yang suci akan hati, jiwa, ruh dan kalbunya sahaja yang akan dapat melihat ’wajah’ Tuhan dan akan tenggelam di dalam Zat Allah SWT (makam yang bukan mudah untuk dicapai).

Oleh hal yang demikian, maka haruslah dilihat dengan jelas tentang riya’ kerana janji Tuhan adalah jelas. Barangsiapa yang riya’ maka segala pahala amalannya akan terhapus sebagaimana secara analoginya ”Seperti api yang memakan sekam”. Berbalik kita kepada sesiapa yang merasakan dirinya adalah segala-galanya maka bertaubatlah kerana ilmu Tuhan yang ada di atas muka bumi ini diumpakan sebagai sebatang jarum yang dimasukkan ke dalam lautan dan air yang melekat pada jarum itulah segala ilmu yang diberikan oleh Allah SWT. Oleh hal yang demikian maka kita ditunut oleh ISLAM untuk menuntut ilmu sampai ke liang lahad. Adakah kita sudah memenuhi tuntutan tersebut. Ilmu yang dikamsudkan itu adalah ilmu yang berpaksikan kepada ketauhidan terhadapa Allah SWT sama ada yang bersifat vertikal dalam konteks memenuhi tuntutan hablun minnallah, mau pun yang bersifat horizontal bagi memenuhi tuntutan hablun minnannas demi melengkapkan apa yang dikataka fardu ain dan fardu kifayah.

Kemungkinan di satu sudut yang lain kita perlu melihat satu lagi sifat manusia yang barangkali sentiasa terlepas pandang atau kita sengaja tidak mahu menyedarinya. Sifat yang dimaksudkan ialah ”HASAD DENGKI” yang barangkalinya perlu kita sedarkan kepada sesiapa sahaja yang berada di dalam kepompongnya. Ekoran daripada perasaaan ini akan melahirkan PENGKHIANAT. Hal ini kerana sudah banyak cerita dan peristiwa termasuklah yang difirmankan dalam al-Qur’an menyatakan tentang perkara tersebut dan kalau dilihat secara keseluruhannya sifat ini lebih BERBAHAYA daripada sifat riya’ (anggapan) kerana hasad dengki boleh menyebabkab kacau bilau dalam masyarakat hasil daripada adu domba yang dilakukan oleh Penghasad melalui fitnah-fitnah jika tidak dikawal. Kesan seterusnya akan melemahkan kekuatan seseorang dan akan menjadikan timbunan dalam komuniti dan seterusnya akan MELUNTURKAN kekuatan dan boleh MERUNTUHKAN ketamadunan satu-satu bangsa itu. Lantaran itu maka JANGANLAH KITA IZINKAN LAGI KEMUNAFIKAN PATEH KARMA WIJAYA dalam era modenisasi ini kembali bersarang di dalam diri kita. Kerana perbuatan tersebut boleh meruntuhkan benteng ketamadunan Melayu. Cukuplah dengan keruntuhan Kota Melaka yang tercatat dalam Sejarah Melayu itu. Sekarang marilah kita kembali membina tembok kekuatan di dalam diri dengan berusaha untuk membentengi hati-hati kita daripada perasaan tersebut.

Menginsafi segala apa yang telah diperkatakan itu, marilah kita kembali kepada LANGKAH-LANGKAH MENUJU ALLAH. Kita tinggalkan amma-rah kita. Lontarkanlah jauh-jauh sifat:
Bakhil.
Tamak dan lobakan harta dunia.
Panjang angan-angan.
Sombong takkabur.
Ingin dan kasihkan kemegahan.
Ingin masyhur dan terkenal.
Hasad-dengki.
Dendam-kesumat.
Khianat dan niat jahat
Lalai kepada Allah SWT.
Dan lain-lain yang seumpamnya.

Tingkatkanlah nafsu kita ke makam yang lebih tinggi dari satu peringkat kepada satu peringkat sebagaimana:
2. Nafsu Lawwa-mah.
3. Nafsu Mulhamah.
4. Nafsu Mutma-innah.
5. Radhiah.
6. Mardhiyyah dan
7. Kamil (sempurna).

Tekunilah perjalanan nafsu kita itu agar kita akan memperoleh apa yang kita inginkan dan kita akan sentiasa berada di dalam KEREDHAAN dan KERAHMATAN-NYA, Insya-Allah.

Sekadar renungan.

No comments: